Rigorózní řízení pro obor andragogika
Rigorózní zkouška z ANDRAGOGIKY
Požadavky na rigorózní práci
- rigorózní práce je založena na prezentaci teoretického ukotvení pro řešení zkoumané problematiky v relevantní odborné domácí a zahraniční literatuře a zdrojích;
- rigorózní práce sleduje deklarovaný a zdůvodněný předmět výzkumu, který je uveden v kontextu relevantních předmětů souvisejících;
- rigorózní práce zachycuje hlavní rysy odborných diskusí, které se předmětu práce týkají (tj. kritiky a reakce na kritiky) a hlavní rysy vývojových trendů řešení problému;
- rigorózní práce adekvátně využívá vědeckých a výzkumných metod pro dosažení stanoveného cíle a odpovědi na výzkumné otázky;
- rigorózní práce umožňuje postihnout analytické a kritické parametry zkoumané problematiky, interdisciplinární přístup k řešení vědeckovýzkumných problémů a propojení teorie s empirií.
Státní rigorózní zkouška
- uchazeč prokazuje přehled významných autorů, teorií, konceptů a problémů andragogiky;
- uchazeč prokazuje přehled oblasti profilace i specializace andragogiky;
- uchazeč prokazuje znalost metodologie a metodiky andragogiky a souvisejících oborů;
- uchazeč prokazuje schopnost zařadit řešené problémy do širších sociálních souvislostí;
- zkouška z dějin filosofie se řídí pravidly dohodnutými s examinátory Katedry filosofie, kteří předem stanoví okruhy rozpravy.
Postup při rigorózním řízení je dán rigorózním řádem:
https://www.ff.upol.cz/uchazecum/statni-rigorozni-zkouska/
Rigorózní řízení na FF UP je součástí nabídky Studijního oddělení FF UP.
Absolventi magisterských studijních programů, kteří získali akademický titul "magistr", mohou vykonat v téže oblasti studia státní rigorózní zkoušku, jejíž součástí je obhajoba rigorózní práce.
Státní rigorózní zkoušku lze na FF UP konat v těch oborech magisterského studia, které mají oprávnění konat státní rigorózní zkoušku a udělovat titul PhDr.
Uchazeč o vykonání státní rigorózní zkoušky podává přihlášku ke státní rigorózní zkoušce na Studijní oddělení Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
K přihlášce je třeba přiložit rigorózní práci ve třech vyhotoveních, úředně ověřenou kopii vysokoškolského diplomu a vysvědčení o státní závěrečné zkoušce, strukturovaný životopis a doklad o zaplacení administrativního poplatku.
Jako rigorózní práci nelze předložit nezměněnou diplomovou magisterskou práci ani obhájenou disertační práci. Mimořádně zdařilé nadprůměrné diplomové práce lze předložit po úpravách minimálně 50 % obsahu.
Státní rigorózní zkouška sestává ze tří částí:
- zkouška z dějin filosofie. Tato zkouška se vykonává na Katedře filosofie FF UP. Obecně jsou vyžadovány znalosti v rozsahu učebnice H. J. Störig: Malé dějiny filosofie, po konzultaci se upřesňuje zaměření. Termín zkoušky a zaměření je vhodné dohodnout aspoň 1 – 2 měsíce předem.
- ústní oborová zkouška ověřující přehled aktuální andragogické literatury a metodologickou orientaci v oboru. Jeden tematický okruh se váže k dále uvedeným okruhům, druhý se pojí s tématem rigorózní práce.
- obhajoba rigorózní práce.
Tematické okruhy pro rigorózní zkoušku oboru ANDRAGOGIKA
1) Historické a teoretické zdroje andragogiky. Andragologie, praxeologie, sociotechnika. Vztah andragogiky a pedagogiky.
2) Andragogika a vzdělávání dospělých v ČR a SR – vznik, vývoj a aktuální stav.
3) Východiska pojetí integrální andragogiky. Problémy její interdisciplinarity, transdisciplinarity a interdisciplinarity. Akční pole andragogiky.
4) Kurikulum andragogiky jako vědy a jako studijního oboru. Kultury vzdělávání.
5) Identifikace prostředí mobilizace lidských zdrojů – andragogické aplikace sociologických výzkumů. (Identifikace vzdělávacích potřeb. Analýzy práce. Analýzy trhu práce. Sociodemografické analýzy. Empirický výzkum a „sociotechnická opatření“.)
6) Vzdělávání, zejm. vzdělávání dospělých, jako sociální intervence. Andragogika a sociální práce.
7) Obecné trendy a východiska sociální intervence v oblasti práce. Andragogika a personální management. Teoretické problémy rekvalifikace. Motivační mechanismy lidských zdrojů.
8) Vzdělávací politika: lidský kapitál a funkční gramotnost. Výzkumy IALS, SIALS a další.
9) Projektování v andragogice. Evaluace vzdělávání.
10) Základní otázky empirického výzkumu v andragogice.
Orientační literatura
• Bartoňková, H. (2010). Firemní vzdělávání. Praha: Grada.
• Beneš, M. (2000). Andragogika, filozofie, věda. Praha: Karolinum.
• Beneš, M. (2014). Andragogika. Praha: Grada.
• Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
• Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy: vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia.
• Habermas, J. (2000). Problémy legitimity v pozdním kapitalismu. Praha: OYKUMENE.
• Hely, A. S. M. (1967). Nové směry ve výchově dospělých: od Elsinoru po Montreal. Praha: Socialistická akademie.
• Milana, M., Webb, S.,Holford, J., Waller, R., Jarvis, P. (eds.). (2018). The Palgrave International Handbook on Adult and Lifelong Education and Learning. London: Palgrave Macmillan.
• Illeris, K. (ed.). (2009). Contemporary Theories of Learning. London: Routledge.
• Jarvis, P. (2004). Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice. London: RoutledgeFalmer.
• Jarvis, P. (2007). Globalisation, Lifelong Learnig and the Learning Society. London: Routledge.
• Jochmann, V. (1992). Výchova dospělých – andragogika. In AUPO, Sociologica – Andragogica 1, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 11 – 22.
• Kalous, J., Veselý, A. (eds.) (2006). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum.
• Kalous, J., Veselý, A. (eds.) (2006). Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha: Karolinum.
• Kalous, J., Veselý, A. (eds.) (2006). Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum.
• Knowles, M. S., Holton, E. F., Swanson, R. A. (2005). The Adult Learner. London: Elsevier.
• Liessmann, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia.
• Liessmann, K. P. (2015). Hodina duchů: praxe nevzdělanosti: polemický spis. Praha: Academia.
• Mužík, J. (1998). Andragogická didaktika. Praha: Codex.
• Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.
• Průcha, J. (2015). Česká vzdělanost: multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer.
• Šimek, D. (1996). Otevřená práce. Olomouc: UP.
• Šimek, D. (ed). (1998). Člověk na přelomu tisíciletí. Sborník příspěvků z mezinárodní konference v Olomouci. Olomouc. UP.
• Škoda, K. (1996). Kapitoly z dějin andragogiky. Praha: Karolinum.
• Špatenková, N., Smékalová, L. (2015). Edukace seniorů: Geragogika a gerontodidaktika. Praha. Grada.
• Vymazal, J. (1996). Vzdělávání dospělých v české tradici a v evropském kulturním kontextu. In Leirman, W. Čtyři kultury ve vzdělávání (s. 139-154). Praha: Karolinum.
• a další.