Protipředsudkové workshopy
O workshopech
Hlavním cílem našeho projektu je prevence předsudků a xenofobního způsobu uvažování a posílení tolerance odlišnosti. Nástrojem k dosažení tohoto cíle jsou interaktivní workshopy, ve kterých jsou žáci pod vedením dvojice lektorů směrováni formou zážitkové pedagogiky k pochopení rizik předsudků, xenofobie a rasismu, kdy je naopak prezentován význam soužití a tolerance odlišných sociálních a etnických skupin.
Do realizace workshopů jsou zapojováni studenti Univerzity Palackého v Olomouci.
Projekt (registrační číslo CZ.1.07/1.2.00/14.0024) byl realizován členy Katedry sociologie, andragogiky a kulturní antropologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, oboru Kulturní antropologie a jeho studenty, a byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Nabídka pro školy
Nabízíme pět samostatných, ale tematicky na sebe navazujících workshopů ve verzi jednak pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázii, jednak pro SŠ, resp. gymnázia. Každý workshop je koncipován na devadesát minut. Nabízíme možnost jej realizovat v rámci dvouhodinových vyučovacích bloků nebo v projektových dnech přímo na vaší škole. Doporučujeme, aby se třídní kolektiv účastnil všech pěti workshopů, neboť právě dlouhodobost práce s třídním kolektivem přináší možnost alespoň částečné změny postojů u cílové skupiny na rozdíl od jednorázových aktivit, nicméně je možné realizovat workshopy i samostatně dle vašich požadavků a možností.
Informační brožura pro školy ke stažení ZDE
Kontakt
Protipředsudkové workshopy
Mgr. Jaroslav Šotola, Ph.D.
Katedra sociologie a andragogiky
Tř. Svobody 26, Olomouc 772 00
jaroslav.sotola(at)upol.cz
Aktivity ve školním roce 2016/17
- Základní škola Horka nad Moravou nás na začátku školního roku kontaktovala s cílem našeho zapojení do jejich chystaného projektového dne na téma Diverzita. Nabídli jsme oblíbený čtvrtý workshop, který se dne 12. 10. 2016 realizoval pro dvě skupiny žáků, které byly namíchány z různých tříd druhého stupně. Opět se ukázalo, že díky připravenému dokumentárnímu materiálu má tento workshop potenciál vzbudit ve většině zapojených aktivní zájem a přemýšlení o tématu migrace.
- Naše Metodika pro realizaci multikulturní výchovy formou zážitkové pedagogiky se využívá! Ve Vědecké knihovně v Olomouci se jedná se o jednu z nejvíc vypůjčovaných příruček multikulturní výchovy, vydaných po roce 2010.
- V rámci předmětu protipředsudkové workshopy proběhl opět v LS 2016/17 trénink studentů kulturní antropologie pro realizaci projektových aktivit. Vedle klasického tématu identity jsme nově trénovali téma Moc a postavení ve společnosti, které považujeme za velmi nosné a potenciálně vhodné pro zařazení do programu workshopů.
Aktivity ve školním roce 2015/16
- Na základě tzv. uprchlické krize na podzim 2015 jsme se rozhodli inovovat a upravit nabízené workshopy, aby naše aktivity odpovídaly aktuální situaci. Konkrétně jsme zahrnuli témata migrace do workshopů zaměřených na téma předsudků (všichni jsme jiní, všichni jsme stejní) i cizinců. Z našich vlastních zkušeností, že téma uprchlictví a migrace je pro žáky škol velmi emotivní a atmosféra ve školách se liší od předchozích š let, kdy bylo patrné, že se žáků téma jinakosti až tolik přímo nedotýká. Oproti dřívější době je také mnohem více tematizována otázka našeho zapojení do Evropské unie, spolupráce v rámci ní i téma prostupnosti nebo uzavřenosti státních hranic.
- V souvislosti s testováním inovovaných aktivit proběhla na katedře prezentace a diskuse dne 20. 10. 2015 na téma Pomoc uprchlíkům? Mediální reprezentace a tvrdá realita“. Prezentace přinesla mimo jiné informace o situaci na srbské hranici, kterou překračují uprchlíci, utíkající před násilím a chaosem ve svých zemích. Důležitým prvkem prezentace byla konfrontace osobních zkušeností z terénu s mediálními prezentacemi tzv. uprchlické krize.
- Aktualizaci jednoho z workshopů jsme mohli vyzkoušet hned 10. 12. 2015 při realizacitřetího workshopu na ZŠ Řezníčkova v Olomouci (pro třídy 8.A a 9.A). Workshop byl dojednán s učitelkami humanitních předmětů druhého stupně a dle předpokladů hlavním tématem, které celým workshopem silně rezonovalo, byla migrační krize. Bylo zajímavé sledovat, jak je téma pro dospívající žáky živé a jak se snaží zorientovat ve spleti mediálních zpráv a střípků diskuzí ze světa dospělých, které k nim dospívají.
- Další prohlubování orientace v tématu migrace proběhlo přímým zapojení našich studentů do dobrovolnických aktivit na pomoc uprchlíkům. Garant projektu se také zapojil do humanitárního týmu Univerzity Palackého, takže know-how projektu je obohaceno o bezprostřední znalost problematiky integrace migrantů a uprchlíků, která je tolik důležitá při komunikaci s učiteli. Pedagogové totiž postrádají vhodné materiály k problematice uprchlictví. Adaptace našich projektových výstupů na zásadní změnu celospolečenského klimatu je jedinou cestou jak naplňovat cíle projektu ve změněném prostředí.
- V rámci předmětu protipředsudkové workshopy proběhl v LS 2015/16 trénink studentůkulturní antropologie pro realizaci projektových aktivit.
ARCHIV WEBU PROTIPŘEDSUDKOVÝCH WORKSHOPŮ 2010-2015 JE DOSTUPNÝ NA TÉTO ADRESE: